Възможност за връщане/замяна до 31. 1. 2025. Научи повече.

Полезни съвети

Основен сервиз и поддръжка

Ако желаеш велосипедът ти да издържи по-дълго време, тогава е необходимо да се грижиш за него. Всеки колоездач може не само да поддържа велосипеда си, но и да ремонтира повечето неща по него с помощта на основни инструменти. Много повреди могат да бъдат поправени и без инструменти.

Миене на велосипеда

Ако случайно ни завали дъжд по време на колоездене, ще е добре да почистим не само себе си, но и велосипеда. Ако е мокър, трябва да го избършем и изсушим с кърпа. Трябва да обърнем най-голямо внимание на веригата. В случай, че велосипедът остане мокър по-дълго време, веригата е първата част, която започва да ръждясва. Ако велосипедът е изцапан с кал, трябва със сигурност да го почистим. Най-подходящият начин е да използваме топла вода със сапун и четка. Четката няма да достигне всички необходими места, но е достатъчна за основното почистване. След това трябва да изплакнем велосипеда с чиста вода. Препоръчително е да не използваме пароструйка, защото водата може да достигне до места, в които не бива да има вода и да повреди нещо. След измиване е необходимо да изсушим велосипеда с кърпа.

 

Смазка

Ако не се заминаваме с колоезденето на професионално ниво, трябва да мислим само за смазката на веригата. Най-често използваните смазки се продават във формата на спрей. Те се нанасят върху сухата и почистена верига и се оставят да въздействат за няколко минути, след което се премахва смазката, която е в повече, с кърпа.

 

Скорости

Можем да опитаме да поправим скоростите на велосипеда, ако разбираме от това, как работят. Ние препоръчваме тяхната поправка в сервиз. Добре е веднъж в годината да сменяме жилата, за да работят, както трябва. Става въпрос за малка инвестиция, от която има смисъл.

Спирачки

Можем да ремонтираме спирачките си, ако наистина знаем как. Смяната на калодките, накладките или спирачните дискове не е толкова трудна. Разбира се, препоръчваме ти да оставиш тази работа на сервиза, ако не разбираш от спирачки. Необходимо е веднъж в годината да сменяме жилата на механичните спирачки, за да функционират правилно. Важно е и да сменяме накладките или калодките навреме, защото в противен случай могат да повредят другите части. Хидравличните спирачки се нуждаят от поддръжка в сервиз. Ако спирачките губят силата си и лостчетата за спиране станат меки при стискане, тогава е добре да ги обезвъздушим.

 

Задвижване

Най-често сме принудени да сменяме веригата. Тя издържа 1000 – 1500 км в зависимост от условията, в които караме. Никога не бива да подценяване навременната смяна на веригата! Ако скъсаме веригата по време на колоездене, може да повредим другите части (курбела или венец плочите).

 

Гуми

Както автомобила, така и велосипедът се нуждае от смяна на гумите от време на време. Гумите са изключително важни за безопасността, затова ако забележим, че вече са изтрити, е необходимо да ги сменим. Не бива да забравяме и за правилното им налягане. Ако караме предимно върху асфалт, тогава е добре да надуем повече гумите. Ако пък караме по-често в планината, тогава е подходящо гумите да са леко по-изпуснати за по-добро сцепление.